Countertenor Sytse Buwalda treedt gelukkig weer eens op in zijn geboortedorp Zuiderwoude. Voor het concert op 18 juni heeft hij een mooi programma samengesteld:

Shadows

Sytse Buwalda – countertenor
David van Ooijen – luit & gitaar

Oude én nieuwe muziek zijn als schaduwen en reflecties over leven en dood, over vergankelijkheid en de melancholie – maar ook over de levenslust! – die deze gedachten oproepen. Leef in het hier en nu, is de onderliggende boodschap. Robert Herrick schreef al in de 17e eeuw: ‘verzamel rozenknoppen terwijl je kunt, want de tijd vervliegt, en de bloem die vandaag lacht, zal morgen sterven.’

Sytse en David brengen in dit bijzondere programma een selectie van oude liederen van o.a. John Dowland, William Lawes en Robert Johnson, gecombineerd met moderne liederen van John Rutter, allemaal op Engelse gedichten uit de 16e en 17e eeuw. Dit laat prachtig zien hoe teksten uit de tijd dat melancholie tot kunst verheven was, ook nu nog tot ons spreken.

Sytse Buwalda begon zijn zangstudie op vijftienjarige leeftijd bij Paul Hameleers en vervolgde zijn studie aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Cora Canne-Meyer. Al meer dan 35 jaar is hij wereldwijd een veelgevraagde solist en had hij het genoegen te werken met o.a. Sir David Wilcocks, Maasaki Suzuki, Sigiswald Kuijken, Alan Curtis en Edo de Waart in festivals zoals Het Holland Festival, Settimane Musicale Senese in Sienna, Festival Arte Sacro Madrid, Lucerne Festival, Händel Festspiele Halle, Wratislawa Cantans en Festival Ancient Music Tochigi.

Naast de grote werken in oratoria en operarollen in wereldpremières van o.a. Chiel Meijering, Ingomar Grunauer en Pablo Escande, is het zingen van liederen één van zijn grootste passies. Samen met luitist/gitarist David van Ooijen en pianist Steven Faber oogst hij internationaal veel lof met zijn bijzondere, verhalende recitals. Buwalda is tevens de eerste countertenor die met veel succes Schubert’ monumentale Winterreise in Nederland uitvoerde. Sinds 1996 organiseert Sytse jaarlijks het Klein Kerstfeest bij kaarslicht; intieme kerstconcerten met diverse zangers/begeleiders. Er zijn acht liedcycli voor Sytse gecomponeerd van in totaal 50 liederen door o.a. de Cubaanse componist/gitarist Leo Brouwer, de Grieks/Amerikaanse componist Victor Kioulaphides en Daan Manneke.

David van Ooijen is solist en begeleider van met name zang op verschillende luiten, barokgitaar, romantische gitaar, jazzgitaar en shamisen, maar hij speelt ook continuo bij diverse ensembles en orkesten. Hij speelde op de Festivals van Utrecht, Vlaanderen, Wratislawa, Osnabrück, Dubrovnik, Cambrils, Seviqc Brežice, Gijón, Berlijn, Teheran en Nagasaki. David’s eerste twee CD’s met altus Sytse Buwalda stonden in 2004 en 2005 lange tijd op de eerste plaats van de klassieke top 50 van de Nederlandse radio. Sinds een aantal jaren combineert David van Ooijen oude muziek met jazz in een solo programma waarin hij zowel luit als jazzgitaar speelt en beide instrumenten samen laat horen middels een looper pedaal.

Wanneer: zaterdag 18 juni, 20.00 uur

Waar: kerk van Zuiderwoude (kerk open vanaf 19.30)

Entree: € 12,50 – bij voorkeur met PIN betalen

Reserveren: om van een plek verzekerd te zijn, stuur een e-mail aan
jeanne-reserveringen@catharinastichtingzuiderwoude.nl

Parkeren: bij de kerk van Zuiderwoude (adres: Zuiderwouder Dorpsstraat 1) is beperkte parkeerruimte. Parkeer eventueel op de Gouw of bij het Dorpshuis (Zuiderwouder Dorpsstraat 4).